Muziek met het Jonge Kind Muziek met het Jonge Kind

Muziek met het Jonge Kind

We willen bekendheid geven aan het belang van muziekeducatie voor het jonge kind (0-6 jaar)
en ouders en kinderen kennis laten maken met muziek.

Lente komt eraan!

Regelmatig zal op deze plek een tip worden gegeven om muzikaal aan de slag te gaan, variërend van een mooi stukje muziek of een liedje tot een muzikaal spelletje. Soms vergezeld van een knutseltip zoals het maken van een muziekinstrument.
Al vanaf 2013 wordt er regelmatig een Aan de Slag gemaakt. Vrienden van de Stichting MoS kunnen oudere items aanvragen via info@muziekmethetjongekind.nl

Jaaaa, de lente komt er aan! Hebben jullie ook zo’n zin in de lente?
Lekker naar buiten, spelen in de speeltuin.

Deze ‘Aan de slag’ is gericht op leerkrachten van de groepen 1 en 2.
Natuurlijk kunnen ook begeleiders van de Buitenschoolse Opvang met deze ideeën in de groep een leuke muziek activiteit aanbieden.

Wat heb je nodig.
Voor ieder kind: een stoel en een knuffel/pop
Voor het instrumentale deel: guiro’s (rasp), xylofoons/klokkenspellen (eventueel een trekfluit), buistrommen of bongo’s.

Bladmuziek, die vind je in de pdf.

Zingen en bewegen.
Het liedje bestaat uit twee delen.
Bij het eerste deel zet je de knuffel op je schoot en laat het heen en weer hopsen door je hakken steeds omhoog en omlaag te bewegen in de maat van het liedje.

Het tweede deel van het liedje bestaat uit 3 coupletten:
1. “In de speeltuin naar de glijbaan, trapje op”: beweeg je knieën om de beurt op en neer, alsof je een trap oploopt. “In de speeltuin … jippiejee”: maak van je benen een glijbaan door je voeten naar voren te schuiven. Nu laat je bij “Riraroets” de knuffel van je benen afglijden.
2. “In de speeltuin op de schommel”: ga nu staan en schommel de knuffel tussen je benen van voor naar achteren. Als het lukt kun je de knuffel aan het einde van het couplet met een grote zwaai ‘van de schommel af laten springen’. Hupsakee!
3. “In de speeltuin, samen spelen op de wip”: ga ook hierbij staan en houd de knuffel face to face met gestrekte armen vast. Beweeg de knuffel van boven naar beneden in tegengestelde richting van je zelf. Denk maar aan de wip-wap.

En nu met instrumenten.
In een volgende les, als de kinderen de bewegingen goed beheersen, kun je van een deel van de groep een orkestje maken. Het andere deel van de groep voert de bewegingen uit.
1. Bij de glijbaan speelt het orkest op een guiro. Als je de trap oploopt tik je op de guiro en bij het glijden roetsj je er overheen.
2. Bij de schommel speelt het orkest op de xylofoon of klokkenspel (of trekfluit) en maken glijdende bewegingen van hoog naar laag en weer terug. De docent geeft hoog en laag aan. Anders krijg je een kakofonie van klanken.
3. Bij de wip-wap speelt het orkest op de buistrom of bongo in de maat van het liedje mee.

Veel plezier!

Deze ‘aan de slag’ is geschreven door Martine Spruijt. Zij is docent Muziek op Schoot en geeft daarnaast ook al jaren muzieklessen aan kleuters.


Het arrangement van de opname is van Leo Aussems.


Tip: Sla de pdf's en downloads van een "Aan de slag" op, zodat je deze later weer kunt terug vinden. Meestal staat het 1 jaar op de site.