Muziek met het Jonge Kind Muziek met het Jonge Kind

Muziek met het Jonge Kind

We willen bekendheid geven aan het belang van muziekeducatie voor het jonge kind (0-6 jaar)
en ouders en kinderen kennis laten maken met muziek.

Aan de Slag

Regelmatig zal op deze plek een tip worden gegeven om muzikaal aan de slag te gaan, variërend van een mooi stukje muziek of een liedje tot een muzikaal spelletje. Soms vergezeld van een knutseltip zoals het maken van een muziekinstrument.

Al vanaf 2013 wordt er regelmatig een Aan de Slag gemaakt. Vrienden van de Stichting MoS kunnen oudere items aanvragen via info@muziekmethetjongekind.nl

Een wandeling door het herfstbos

Als je naar buiten kijkt, zie je dat de herfst begonnen is. De blaadjes krijgen prachtige kleuren en dwarrelen door de lucht. Eikels, kastanjes en beukennootjes vallen van de bomen. In deze les gaan we op ontdekkingstocht in het herfstbos en leren we goed te luisteren en de geluiden te herkennen en ze te koppelen aan een muziekinstrument.

Nodig
-Rasp/guiro (op de foto rechtsonder) of fles/beker met ribbels
-trommel
-regenmaker
-ritmestokjes
-kop van blokfluit
-herfstblaadjes, kastanjes, eikels, etc.
-klokkenspel, blokfluit of ander melodie-instrument
-organza of ander dun doek

Inleiding
Als de kinderen in de kring zitten begin je een gesprekje over de herfst. Waaraan zien we dat het herfst is?
Leg naar aanleiding van wat de kinderen vertellen verschillende materialen in de kring zoals mooie herfstblaadjes, eikels, kastanjes en beukennootjes.
Kunnen we ook horen dat het herfst is?
Dat is natuurlijk een wat moeilijkere vraag. Laat de kinderen hun ogen dicht doen en vertel ze goed te luisteren. Laat een knisperend blaadje horen, een kastanje die op de grond valt, ritsel met je handen door de blaadjes. Kunnen de kinderen de geluiden koppelen aan de materialen?
Nog mooier is natuurlijk als je naar een echt bos kunt om daar naar de herfstgeluiden te luisteren.

Ontdekken
Pak nu een aantal instrumenten erbij; een trommel, een rasp/guiro, ritmestokjes, regenmaker. Als je geen rasp/guiro hebt kan je ook een plastic beker met ribbeltjes gebruiken.

Ga met de kinderen ontdekken met welk instrument je de verschillende herfstgeluiden kunt imiteren. Bijvoorbeeld:
-Regen; met een regenmaker of met ritmestokjes op de grond tikken
-herfstblaadjes; een raspend geluid op een guiro maken of met een (eet)stokje langs de ribbels van een plasticfles of bekertje gaan.
-vallende eikels/kastanjes; met een klopper op een trommel slaan
-wind; met je hand over het kopstuk van een blokfluit zachtjes blazen.

Luisterspel
Als je een aantal voorwerpen of instrumenten hebt uitgekozen vertel je dat je een wandeling gaat maken door het bos. Maak er een klein verhaaltje van waarin je vertelt welke geluiden je in het bos hoort en laat deze dan horen met de verschillende instrumenten. Vervolgens leg je de instrumenten in de kring en laat je alle kinderen hun ogen dichtdoen. Ze moeten nu heel goed luisteren langs welke geluiden je in het bos liep. Laat er eerst twee of drie horen en één van de kinderen vervolgens aanwijzen of benoemen welke het waren. Dit is nog niet zo moeilijk maar vervolgens moeten de kinderen ook vertellen in welke volgorde de geluiden voorbij kwamen. Ook één van de kinderen kan de ‘wandeling’ maken waarna vervolgens één van de andere kinderen kan vertellen langs welke geluiden hij/zij kwam.

Bewegen
Ga met de kinderen in de kring staan en geef ieder kind twee herfstblaadjes. Zeg de spreektekst op (zie de foto), terwijl je met de blaadjes in beide handen zachtjes in de maat heen en weer wiegt. Bij ‘blaadjes hoog en blaadjes laag’ (waarbij je ook je stem hoog en laag laat gaan) beweeg je de blaadjes naar boven en naar benden en bij ‘vliegen rond en naar de grond’ draai je een rondje om je as en laat de blaadjes vervolgens vallen. Daarna kan het spel opnieuw beginnen.

Uitbreiding 1
De kinderen hebben de blaadjes weer in hun hand. Vertel nu dat ze goed moeten luisteren wanneer de blaadjes omhoog en omlaag gaan. Speel stijgende en dalende melodielijnen/toonladders op een klokkenspel, blokfluit of ander melodie instrument. Om ze in het begin een beetje te helpen kan je zelf met de muziek mee omhoog en omlaag bewegen. Doe een paar keer de bewegingen mee en laat de kinderen dan zelf op het stijgen en dalen van de tonen reageren.

Uitbreiding 2
Leg alle herfstblaadjes nu op een grote organza of ander dun doek. En pak het samen vast. Zet de muziek ‘Ballet Suite No. 4 - Part 2/3’ aan, zie de youtubelink, en beweeg het doek op de muziek zachtjes op en neer.
-Bij 0.50 min. Wordt de muziek wat heftiger en beweeg je het doek met blaadjes met de muziek mee wat wilder op en neer.
-Bij 1.06 min. Wordt de muziek weer rustiger en de bewegingen dus ook. Dit gaat zo nog een paar keer in de muziek (op 1.23, 2.14, 2.32, 2.50)
Probeer de kinderen zoveel mogelijk zelf op de muziek te laten reageren.

Ruim alle blaadjes met het opruimliedje dat je normaal ook gebruikt weer op.

Deze aan de slag is geschreven door Christine Heijda Muziek op Schoot docent en docent Muziek aan de basis. www.muziekmuizen.jouwweb.nl (muziekmuizen is ook te vinden op facebook)

Bronvermelding
-blaadjes hoog, blaadjes laag; Christine Heijda
-‘Ballet Suite No. 4 - Part 2/3’: componist Shostakovich

 

Tip: Sla de pdf en downloads van een "Aan de slag" op, zodat je deze later weer kunt terug vinden. Meestal staat het 1 jaar op de site.