Muziek met het Jonge Kind Muziek met het Jonge Kind

Muziek met het Jonge Kind

We willen bekendheid geven aan het belang van muziekeducatie voor het jonge kind (0-6 jaar)
en ouders en kinderen kennis laten maken met muziek.

Hallo hallo hallo, ik ben Martine Spruijt

 

Iedere Muziek op Schoot®les geven peuters bij het 'hallo-liedje' aan de allerliefste handpop een handje en vertellen hun naam. In deze rubriek komt nu de Muziek op Schootdocent zélf aan het woord: zo leren we allemaal heel veel Muziek op Schootdocenten kennen!

Regelmatig komt er op onze website van Muziek met het Jonge Kind een interview met een van de vele Muziek op Schoot docenten die actief zijn in Nederland (en België). Daarna zal zij het ritmestokje overnemen en de volgende docent interviewen. 


Deze keer een interview met Martine Spruijt.

Waarom ben je Muziek op Schoot lessen gaan geven?
Ik ben altijd al veel met muziek bezig geweest. Als kind/tiener heb ik heel veel blokfluit gespeeld op best hoog niveau. Daarnaast heb ik een beetje gitaar leren spelen. Ik heb 3 jaar van de opleiding voor muziektherapeut gedaan en ik heb veel in koren gezongen en in orkesten gespeeld. Na de geboorte van mijn zoon ben ik begonnen met saxofoon spelen. Op dit moment speel ik in een soul-rock band met bigband bezetting en zing ik in een popkoor.

In 2007 merkte ik dat mijn toenmalige werk niet meer zo goed bij mij paste. Ik werkte toen in de jeugdhulpverlening en ik kon steeds minder rechtstreeks met de gezinnen werken, ik moest ze steeds sneller doorsturen naar andere hulpaanbieders vanwege bezuinigingen binnen onze organisatie. Daarom heb ik besloten om aan het einde van dat jaar te stoppen met werken voor die organisatie. Ik had op dat moment nog niet eerder van Muziek op Schoot gehoord! Mijn saxofoondocente bracht mij op het idee. Blijkbaar vond zij het wel bij mij passen. Om mijn keuze voor de opleiding bevestigd te krijgen heb ik een paar keer met iemand mee gelopen. Ik merkte direct dat ik van dit werk ontzettend veel energie kreeg! In 2008 heb ik dan ook mijn diploma gehaald. Ik ben direct aan de slag gegaan, zowel voor een muziekschool als met mijn eigen praktijk. Mijn eigen praktijk heb ik inmiddels niet meer, maar ik heb mijn werk voor muziekscholen uitgebreid. Daarnaast geef ik ook workshops voor kinderdagverblijven en bibliotheken, wat ik ook erg leuk vind om te doen.

Doe je er ook nog andere werkzaamheden naast?
Ik geef ook les aan kleuters, dat heet de Muziekspeeltuin. Daarin laat ik de kinderen allerlei instrumenten uitproberen en zijn we heel spelenderwijs bezig met muzikale elementen. Daarnaast geef ik ook blokfluitles.

Verder heb ik afgelopen jaar mijn certificaat gehaald voor Workshopleider Muziek en Beweging voor (kwetsbare) ouderen. Daarvoor ben ik nu druk bezig om cursussen op te zetten. Het mooie van deze combinatie is dat ik straks ook graag de doelgroepen wil gaan samenvoegen. Ik stel me dan voor dat ik met een groepje kinderen en hun ouders bij de ouderen op bezoek ga en daar samen muziek ga maken. Je ziet dan heel mooie interacties ontstaan.

Heb je kinderen en heb je daarmee een Muziek op Schootcursus gedaan?
Ik heb 2 kinderen: een dochter van net 20 en een zoon van 17. Ik heb jammer genoeg geen Muziek op Schoot cursus met hun gedaan. Eerlijk gezegd wist ik toen nog niet dat het bestond. Als ik het wel had geweten, had ik het zeker gedaan, want jeetje wat gebeuren er mooie dingen tijdens de lessen.

Wat vinden je eigen kinderen ervan dat je Muziek op Schootlessen geeft?
Die vinden dat erg leuk. Ze zijn ook wel eens mee geweest naar een les en ik zie ze daar stiekem wel van genieten. Hoewel ze ook wel eens gek van mij worden omdat ik de hele dag liedjes aan het zingen ben haha.

Wat is het mooiste wat je ooit in je lessen hebt meegemaakt?
Och jeetje, ik vind zoveel dingen mooi die er gebeuren.
Wat ik heel erg mooi vind om te zien is hoe opa’s en oma’s kunnen genieten om samen met hun kleinkinderen bezig te zijn in de lessen. Dat vind ik vaak heel ontroerend.
Waar ik ook wel trots op kan zijn is wanneer ik van een ouder terug krijg dat haar kind zo fijn zichzelf heeft kunnen zijn in mijn lessen. Ik vind dat heel erg belangrijk. Soms komen er kinderen waar mogelijk ‘iets mee aan de hand zou kunnen zijn’. Omdat ik voorheen jarenlang in de hulpverlening heb gewerkt, zie ik best wel wat dingen. Tijdens de lessen ben ik natuurlijk niet in de positie om stempeltjes te drukken, maar wanneer mij iets opvalt aan het gedrag van een kind, geef ik soms ouders de tip om eens met de pedagogisch medewerkers van het kdv of de peuterspeelzaal te gaan praten. Misschien is het verstandig om bijvoorbeeld hun kind eens te laten observeren. Wanneer je als docent open bent over dit soort dingen ontstaan er vaak de mooiste gesprekken.

Lijkt je handpop op jou?
Haha, ik heb tegenwoordig een aap, Aapje Tierelier. Bij de peuters verstop ik die aan het begin van de les. Het is dan zo leuk om te zien dat de kinderen al meteen bij het binnen komen beginnen te zoeken. Het leuke vind ik daaraan dat ik Aapje dan een beetje een ondeugend karakter geef. Ik hou daar van, een beetje ondeugend zijn. Dus ja, daarin lijk ik, denk ik, wel een beetje op mijn handpop.
De kinderen zijn erg gek op Aapje Tierelier. Ik zeg vaak tegen de ouders dat ik wel makkelijk een keertje weg kan blijven, als Aapje er maar wel is ;-)

Welk instrument zou je nog eens graag leren bespelen?
Ik zou nog heel graag piano en accordeon willen leren spelen. Om piano te leren spelen heb ik inmiddels al een keyboard gekocht. (Ja, ik weet het een keyboard is, absoluut geen piano!) Daar zit ik al veel op te freibelen. En ik zie het toch ook als een opstapje naar de accordeon. Daarmee kan je zo fijn gewoon tussen de kinderen en de ouderen blijven wat toch minder afstandelijk is.

Heb je een eigen website?
Nee. Daar ben ik nog mee bezig. Ik ben wel op Facebook te vinden (Tierelier-Muziekplezier).

Wie ga jij hierna interviewen en waarom?
Diana Veldkamp. Ik vind haar een mooi en betrokken mens. Ze is heel actief als Muziek op Schoot docent, en bovendien verwerkt ze ook veel peuteryoga in haar lessen.

Dankjewel Martine voor het interview!