Muziek met het Jonge Kind Muziek met het Jonge Kind

Muziek met het Jonge Kind

We willen bekendheid geven aan het belang van muziekeducatie voor het jonge kind (0-6 jaar)
en ouders en kinderen kennis laten maken met muziek.

Hallo hallo hallo, ik ben Félice van der Sande

Iedere Muziek op Schoot®les geven peuters bij het 'hallo-liedje' aan de allerliefste handpop een handje en vertellen hun naam. In deze rubriek komt nu de Muziek op Schootdocent zélf aan het woord: zo leren we allemaal heel veel Muziek op Schootdocenten kennen!

Regelmatig komt er op onze website van Muziek met het Jonge Kind een interview met een van de vele Muziek op Schoot docenten die actief zijn in Nederland (en België). Daarna zal zij het ritmestokje overnemen en de volgende docent interviewen. 

Deze keer een interview met Félice van der Sande.

Hoe lang geef je al muziek op schoot lessen?
In 2005 ben ik geslaagd en meteen aan het werk gegaan in Delft en omgeving. Ik geef twee dagen per week 7 ouder/kindgroepen les en twee à drie ochtenden per week ga ik naar kinderdagverblijven.

Waarom ben je muziek op schoot lessen gaan geven?
Om te beginnen: ik kom uit een echte onderwijsfamilie en een muzikaal gezin. Mijn moeder bracht ons groot met haar liefde voor muziek. En als jongste kind ‘moest’ ik mee naar het kinderkoor dat ze oprichtte. Dat vond ik geweldig!
Ze zong en speelde altijd met ons en is daarin een geweldig voorbeeld voor me geweest. Als jong meisje kon ik niet kiezen: wilde ik later juf worden of fluitist? Op mijn 12e ging ik naar het conservatorium, maar in mijn eindexamenjaar begon het onderwijs meer te kriebelen en koos ik voor Schoolmuziek.

In het tweede jaar van mijn studie ben ik ook een paar maanden stage bij de kleuters gaan lopen. Daar trof ik een geweldige kleuterjuf als mentor die het vuurtje van spelenderwijs leren heeft aangestoken. Jaren later na het krijgen van mijn 1e kind borrelde dit weer op. Ik werkte op dat moment in het voortgezet onderwijs en veel met (studenten)koren, maar wilde erg graag terug naar het werken met het jonge kind. Het ontwikkelingsgericht muziek maken via spel vind ik zo bijzonder!

Doe je er nog andere werkzaamheden naast?
Ik ben blijven werken als dirigent en arrangeur met volwassen koren: een groot theaterkoor ‘Musical- en Popkoor Delft’ waarmee we prachtige producties op de planken zetten en het vrouwenkoor ‘Let it go!’ voor vrouwen die te maken hebben met een fysieke beperking of verminderde energie.

De rest van mijn werk is allemaal Muziek op Schoot gerelateerd. In 2008 startte ik voor het eerst met kleinschalige babyconcerten. Dit sloeg goed aan. Daarom ging ik voor mijn grote wens: met een professioneel ensemble concerten organiseren voor het allerjongste publiek: hiermee was in 2013 Krulmuziek geboren. We zijn inmiddels aangesloten bij buro bannink voor de zakelijke componenten zodat we ons helemaal op het artistieke deel kunnen richten. We maken heel veel kilometers, maar het is prachtig om te doen. Het afgelopen seizoen speelden we 100 concerten in het land voor baby’s, dreumesen en peuters & kleuters!

In november kwam het boek ‘Muziekkwartier’ uit van mijn hand. Dit is het resultaat van trainingen die ik al gaf aan pedagogisch medewerkers in boekvorm. Mijn missie is dat zoveel mogelijk kinderen de kans krijgen om dagelijks ontwikkelingsgericht muziek te maken. Het is namelijk leuk én goed voor de ontwikkeling. Waarom zou je het dan níet doen? Ik geef ook Muziekkwartier trainingen aan teams in de kinderopvang en aan gastouders, zodat ze zelf hiermee aan de slag kunnen.

Heb je een website?
Ja, drie zelfs: www.felicevandersande.nl voor mijn Muziek op Schootpraktijk, www.krulmuziek.nl voor de klassieke kinderconcerten en www.muziekkwartier.org voor de trainingen voor pedagogisch medewerkers en gastouders.

Wat heb je tijdens je lessen meegemaakt dat je altijd bij zal blijven?
Elk kind is weer speciaal. Maar soms valt iets op: zoals de baby van 6 maanden die al kruipend, op toon, met ritme en al een liedje nazong op ‘bababa’. Maar ook het mega- energieke jongetje waarvan je zou denken dat hij alleen maar rond wilde rennen als kleine dreumes, maar die van baby tot hij vier jaar werd enorm heeft genoten. Op zijn eigen betrokken en energieke manier.

Want dat is zo bijzonder aan Muziek op Schoot: elke keer dat je weer iets bedenkt, is dat passend voor de kinderen die je voor je hebt. Zo schrijf ik regelmatig zelf liedjes. En dat is niet zelden voor een bepaald kind!

Pasgeleden kwam een moeder naar me toe die voor de tweede keer bij een concert van Krulmuziek kwam. Haar kindje had thuis op de radio een muziekje uit het concert herkend en was verbaasd dat er niemand ‘kiekeboe’ bij zong zoals in ons dreumesconcert. Het kindje had het stuk 1x gehoord! De moeder heeft naderhand gevraagd welke muziek het was: het ging om de 2e Noorse Dans van Grieg! De impact van live-muziek is misschien groter dan we denken.

Wat betekent muziek in jouw leven?
Muziek ís mijn leven.

Welk liedje vinden jouw cursisten het leukste liedje?
Elke serie is er weer een andere favoriet. Nu is dat ‘de glijbaan’, de vorige keer ‘Visje vangen (papa pinguïn)’ en die keer daarvoor ‘alle dieren slapen’.

Welke activiteit vinden jouw cursisten het leukste?
De kinderen zijn altijd dol op het onderdeel ‘klassiek met knuffels’. Ik mag dat nooit overslaan! Hierbij is er elke serie een vaste knuffel die iets doet op een mooi stukje muziek. Op dit moment is dat een heel lief rupsje. Het rupsje speelt kiekeboe op de tonen van de muziek, eet een gat door het blad bij elk crescendo en zal straks een vlinder worden bij de laatste lessen.

Hoe heet je handpop?
Bruno. En dat is Bruno 2.0 inmiddels, een heerlijk zacht bruin knuffelbeertje. En nee; ik lijk er niet op.

Wat vinden je eigen kinderen ervan dat je Muziek op Schootlessen geeft?
Dat het heel veel rommel met zich meebrengt. Ze kunnen er in ieder geval wel om lachen als ik weer met iets nieuws aankom. Ze spelen als het uitkomt gezellig mee op hun eigen muziekinstrument bij bijvoorbeeld een Sing-in.

Wat zijn je interesses naast de muziek?
Flamencodansen en harp spelen. Daar ben ik ‘op latere leeftijd’ zoals dat heet mee begonnen. Maar ja, dat is ook muziek hè…

We maken met ons volkswagencampertje met het gezin graag lange tochten in de zomervakantie. Het liefst in lekker afgelegen gebieden, zoals Lapland, Finland, Ierland. Dit jaar gaan we naar de Baltische staten.

Het is de bedoeling dat jij nu iemand zoekt die jij gaat interviewen. Wie wil jij gaan vragen?
Mijn stadsgenoot en medemuzikant in Krulmuziek Zdenka Procházkova.

Heel erg bedankt Félice voor het interview!