Muziek met het Jonge Kind Muziek met het Jonge Kind

Muziek met het Jonge Kind

We willen bekendheid geven aan het belang van muziekeducatie voor het jonge kind (0-6 jaar)
en ouders en kinderen kennis laten maken met muziek.

Hallo hallo hallo, ik ben Djoeke Wisman

Iedere Muziek op Schoot®les geven peuters bij het 'hallo-liedje' aan de allerliefste handpop een handje en vertellen hun naam. In deze rubriek komt nu de Muziek op Schootdocent zélf aan het woord: zo leren we allemaal heel veel Muziek op Schootdocenten kennen! Regelmatig komt er op onze website van Muziek met het Jonge Kind een interview met een van de vele Muziek op Schoot docenten die actief zijn in Nederland (en België). Daarna zal zij het ritmestokje overnemen en de volgende docent interviewen. 
Deze keer een interview met Djoeke Wisman

Waarom ben je Muziek op Schoot lessen gaan geven?Ik had al wel eens gehoord van Muziek op Schoot, maar pas nadat ik met mijn eigen zoon een Muziek op Schoot cursus ben gaan volgen, ontdekte ik hoe leuk muziekles voor deze doelgroep is. Wat me erg aanspreekt, is dat je er zoveel creativiteit in kwijt kan. Het bedenken van een les geeft al zoveel voorpret. Wanneer je dan ook de onbevangenheid en nieuwsgierigheid van de kinderen tijdens de les ervaart, geeft dat heel veel voldoening. 

Doe je er ook nog andere werkzaamheden naast?
Jazeker! Na mijn studies Schoolmuziek en Dwarsfluit DM ben ik de PABO gaan doen. Ik ben leergierig en hou van afwisseling in mijn werk. Daarom combineer ik graag verschillende werkzaamheden. Op dit moment werk ik drie dagen in de week als groepsleider op een Jenaplanschool. Daarnaast geef ik aan de muziekschool cursussen Muziek op Schoot en cursussen AMV. Ook geef ik nog een middag in de week muziekles aan vier kleutergroepen op een (andere) basisschool. Het klinkt veel maar het valt wel mee hoor, zo geef ik bijvoorbeeld alleen op woensdagochtend Muziek op Schoot-les. Voor mij is deze les echt de kers op de taart!

Wat is het meest ontroerende wat je ooit in je lessen hebt meegemaakt?
Ten tijde dat ik de opleiding MOS volgde was mijn eigen dochter 3 jaar. Omdat ik in het begin moeite had een groepje bij elkaar te krijgen deed mijn eigen dochter (samen met mijn moeder) ook mee met de cursus.
Ik weet nog goed dat ik het begroetingsliedje met mijn handpop zong en dat mijn dochter mij niet meer als moeder zag maar helemaal op ging in die handpop. Ze vond het best spannend en durfde eerst niet naar me toe te komen. Ik realiseerde me toen pas echt hoe “magisch” de wereld nog is voor jonge kinderen en hoe belangrijk het is je daarvan bewust te zijn. Zo mooi ook hoe kinderen helemaal kunnen opgaan in het moment en alles om zich heen vergeten. Dat vind ik heel ontroerend.

Wat vinden je eigen kinderen ervan dat je Muziek op Schootlessen geeft?
Mijn kinderen vinden het erg jammer dat ze nu te oud zijn om mee te kunnen naar de Muziek op Schoot-lessen.

Welk liedje of activiteit doe je het liefst in je lessen?
Oh er zijn zoveel ontzettend mooie liedjes. Ik vind het nog steeds moeilijk om keuzes te maken, wil altijd teveel liedjes gebruiken. Ik hou het meest van de liedjes waar je veel verschillende kanten mee op kan. Dat je het liedje meerdere lessen kan herhalen en er toch steeds weer iets anders mee kan doen. Momenteel gebruik ik bijvoorbeeld vaak het liedje “Muziekplezier” van Conny de Vries. Niet alleen bij de MOS favoriet maar ook bij de kleuters en bij de AMV-groep. Verder hou ik ook erg van sfeerliedjes en sfeermuziekjes. Tijdens de wintercursus zacht wapperen met een doek waar “sneeuwvlokjes” op liggen en dan mooie langzame muziek op hebben staan. Van de “magie” die dan kan ontstaan hou ik het meeste.

Lijkt je handpop op jou?
Haha, nou mijn handpop weerspiegelt vooral mijn eigen behoefte aan variatie en afwisseling. Ik hou ervan om verschillende dingen te doen en om nieuwe dingen uit te proberen. Zo heb ik dus nog geen “definitieve” handpop. Heb er al verschillende uitgeprobeerd. Maar om heel eerlijk te zeggen…..mijn eerste handpop, een heel simpel popje die Lottie heet, komt toch wel steeds weer terug in mijn gedachten……Ik denk dat ik Lottie binnenkort weer ga gebruiken.

Heb je een website? www.muziekmaaktblij.nl

Wie ga jij hierna interviewen en waarom?
Ik ga Njola Ritzen interviewen. Ik heb Njola bijna 20 jaar geleden ontmoet op het conservatorium waar we op dat moment allebei dwarsfluit studeerden. Njola is ook al ruim 20 jaar docent Muziek op Schoot en via haar kwam ik er voor het eerst mee in aanraking. Ik ben heel nieuwsgierig naar hoe zij denkt over Muziek op Schoot.

Hartelijk dank Djoeke, voor het beantwoorden van deze vragen.