Muziek met het Jonge Kind Muziek met het Jonge Kind

Muziek met het Jonge Kind

We willen bekendheid geven aan het belang van muziekeducatie voor het jonge kind (0-6 jaar)
en ouders en kinderen kennis laten maken met muziek.

Hallo hallo hallo, ik ben Alice Ploeg

Iedere Muziek op Schoot®les geven peuters bij het 'hallo-liedje' aan de allerliefste handpop een handje en vertellen hun naam. In deze rubriek komt nu de Muziek op Schootdocent zélf aan het woord: zo leren we allemaal heel veel Muziek op Schootdocenten kennen! Regelmatig komt er op onze website van Muziek met het Jonge Kind een interview met een van de vele Muziek op Schoot docenten die actief zijn in Nederland (en België). Daarna zal zij het ritmestokje overnemen en de volgende docent interviewen. 
Deze keer een interview met Alice Ploeg.

Hoe lang geef je al muziek op schoot lessen?
Ik geef al 22 jaar muziek op schootles.

Waarom ben je muziek op schoot lessen gaan geven?
Eigenlijk attendeerde mijn man mij erop. Vervolgens ben ik een keer gaan kijken op de muziekschool bij een collega. Ik vond het leuk, zodoende ben ik de opleiding gaan doen.

Doe je er nog andere werkzaamheden naast?
Naast muziek op schoot geef ik dwarsfluitles, workshops op mbo’s of kinderdagverblijven/peuterspeelzalen. Ik speel in ensembles en ik geef concerten.

Heb je kinderen en heb je daarmee een Muziek op Schootcursus gedaan?
Ik heb vier kinderen. Mijn man deed altijd de cursus met hen bij mij.

Heb je een website?
Ja. Aliceploeg.nl en muzieklessenaliceploeg.nl

Wat is het leukste, meest ontroerende, vreemdste of meest bijzondere wat je ooit in je lessen hebt meegemaakt? Of vertel iets over een mooi moment uit een les?
Iedere les zijn er weer mooie momenten, maar het mooiste moment was de reactie van een meisje met het Pitt-Hopkins syndroom (zowel geestelijk als lichamelijk ernstig gehandicapt, zij heeft meerdere cursussen bij mij gevolgd). Ze zat voor me op de grond, contact maken was moeilijk met haar, ik speelde panfluit en opeens kwam er een glimlach op haar gezichtje, de muziek had haar geraakt, een mooier cadeau kun je niet krijgen!

Als je jouw lessen vergelijkt met een diner, wat zou dan je lekkerste voor-, hoofd- en nagerecht zijn?
Voorgerecht: het contact maken door Pluisje aan het begin van de les en de schootspelletjes
Hoofdgerecht: trommelen, dansen en met de treintjes spelen vinden ze altijd geweldig.
Nagerecht: met de stokpop, die gaat op, die gaat neer en spelen op de dwarsfluit voor de kinderen

Wat vinden je eigen kinderen ervan dat je Muziek op Schootlessen geeft?
Ze hebben het volgens mij altijd erg leuk gevonden. Ze worden er weleens gek van at ik op straat iedereen ken, na zoveel jaren mos geven in een zelfde stad, dan krijg je dat. Ze komen ook geregeld thuis met de mededeling dat klasgenoten ook bij mij de lessen hebben gevolgd als peuter.

Als je geen muziekdocent was geworden, wat had je dan willen doen?
Dan was ik pedagogiek gaan studeren of was ik logopediste geworden.

Wie ga je hierna interviewen?
Marjan Politiek, omdat we samen in een ensemble spelen en ik het leuk vind om met haar van gedachten te wisselen over muziek op schoot.

Heel erg bedankt Alice dat je deze vragen hebt willen beantwoorden