Muziek met het Jonge Kind Muziek met het Jonge Kind

Muziek met het Jonge Kind

We willen bekendheid geven aan het belang van muziekeducatie voor het jonge kind (0-6 jaar)
en ouders en kinderen kennis laten maken met muziek.

Bubbelen voor jong en oud

Het is nog vroeg, 8 uur in de ochtend, maar over 45 minuten moet je al zingen / spreken voor de klas of je lesgroep. Gisteravond tot laat gezongen, je stem overbelast en je klinkt niet optimaal… Wat nu? Ook kinderen kunnen door omstandigheden last hebben van hun stem. Hiervoor ontwikkelden logopedist Marjan Oosterbaan en Muziek op Schootdocent Félice van der Sande een werkwijze om dit toe te passen bij zeer jonge kinderen.

Klinkt dit herkenbaar? Naast een gezonde levensstijl en nog een aantal basisvoorwaarden zoals voldoende slaap en drinken kan bubbelen enorm waardevol zijn voor vocalisten. Bij deze methode blaas je bubbels in water door een buisje. Het werkt als stemtraining, warming-up en cooling down en het herstelt beschadigde stembanden. Marjan Oosterbaan, logopedist, deed met haar collega’s onderzoek naar deze methode. Ook werd onderzocht of er verschil was in het gebruik van de siliconen (Lax Vox) of de glazen buisjes.

Logopedist Marjan Oosterbaan: “Het bubbelen (Lax Vox) werd in 1991 geïntroduceerd door Marketta Sihvo, Ph.D., een Finse spraak-en stemtherapeut en vele mensen zoals zangers en sprekers gebruiken  nu deze methode. Het is verbazingwekkend wat het blazen van bellen in water kan doen voor de menselijke stem. Het ontspant de spieren, geneest de stembanden als ze beschadigd zijn en je kunt het heel goed gebruiken om de stembanden te trainen. Onderzoek aan de universiteit van Delft wees uit dat de weefsels binnen in het strottenhoofd daadwerkelijk ontspannen. Daardoor kunnen de stembanden een betere sluiting maken.”

Door het bubbelen ontstaat een afwisseling tussen ontspanning en lichte druk in het zachte weefsel: een soort massage.

In het muzikale prentenboek Stijn zoekt zijn stem of het engelstalige Vince finds his voice wordt spelenderwijs ingegaan op het ontdekken van de (zang)stem.