Muziek met het Jonge Kind Muziek met het Jonge Kind

Muziek met het Jonge Kind

We willen bekendheid geven aan het belang van muziekeducatie voor het jonge kind (0-6 jaar)
en ouders en kinderen kennis laten maken met muziek.

Muziekidee

Regelmatig zal op deze plek een tip worden gegeven om muzikaal aan de slag te gaan, variërend van een mooi stukje muziek of een liedje tot een muzikaal spelletje. Kortom een tip om samen muziek te maken. Soms vergezeld van een knutseltip zoals het maken van een muziekinstrument.

Al vanaf 2013 wordt er regelmatig een Muziekidee gemaakt. Vrienden van de Stichting MoS kunnen oudere items aanvragen via info@muziekmethetjongekind.nl
Kortom een muziekidee om samen plezier te hebben.

Muziekidee - Januari 2018

Dag meneer de Sneeuwman 

(mocht je het lied niet kennen neem dan even een kijkje op youtube: 'Dag meneer de Sneeuwman')

1.
Na bijvoorbeeld spelen met ‘sneeuwvlokken’ (pomponnetjes, stukjes wit kant) gaan we een sneeuwpop maken. Gebruik een grote kartonnen, met wit vilt of papier beklede ‘kale’ sneeuwman.
Daarbij heb je losse kartonnen of echte onderdelen: een stok, een bezem en een hoed. Die leg je tijdens het zingen van het lied op de sneeuwman.

2.
Wat heeft een sneeuwman nog meer? Een sjaal, knopen, een neus, ogen, een mond. Ook die zoek je van tevoren op of maak je van karton en vilt/papier. Nu kun je variaties maken op het lied.
‘Hier zijn je ogen, een sjaal en je hoed.’
Of: ‘Hier is je neus, je mond en je hoed.’

3.
Zorg nu voor twee of drie sneeuwpoppen en meerdere van dezelfde onderdelen. Leg de kartonnen sneeuwpoppen klaar met de losse onderdelen stok, bezem en hoed erbij. Zing het lied, en leg nu samen de onderdelen erbij.
Daarna nog een keer, maar dan met de sjaal en de knopen (en de hoed), of met andere variaties.

4.
Knopen zijn er in allerlei kleuren. Maak van vilt of papier ‘knopen’ in verschillende kleuren, rood, geel, blauw, groen.
Leg de rode knopen bij de sneeuwman klaar en zing als variatie ‘Hier zijn je rode knopen, je hoed’. De kinderen leggen de rode knopen op de sneeuwman.
En zo ook met de blauwe, of de gele, of de groene.
Je kunt dit voor de oudere kinderen ook doen met vierkante vs ronde knopen.

5.
Nu liggen alle kleuren knopen bij de sneeuwman. Zing: ‘Hier zijn je rode knopen, je hoed’. De kinderen zoeken (met hulp van ouder/leidster) rode knopen. Zing daarna: ‘Hier zijn je gele knopen...’ en zoek de gele knopen. Enzovoort.
Je kunt ook dit voor de oudere kinderen doen met vierkante vs ronde knopen.

6.
Voor een volgende les heb je de sneeuwman aangepast: in plaats van knopen heeft de sneeuwman nu gaten in z’n buik, groot genoeg voor ballenbakballen. Een rood, een geel, een groen en een blauw gat. Houd de sneeuwman nu vast of zorg dat-ie kan blijven staan (maak hem bijvoorbeeld met tie-wraps vast aan een mandje).
Bij ‘Hier zijn je rode knopen, je hoed’ zoeken de kinderen (met hulp van ouder/leidster) rode ballen om in het rode gat te stoppen, bij ‘Hier zijn je blauwe knopen...’, de blauwe. Enzovoort.

7.
En nu maar hopen op (nog meer) echte sneeuw!

Bronvermelding:
Herman Broekhuizen
Kleuterdeuntjes, uitgeverij De Toorts.

Geschreven door: 
Muziek op Schootdocent Elisabeth Smulders www.elisabethsmulders.nl Fantastiek