Muziek met het Jonge Kind Muziek met het Jonge Kind

Muziek met het Jonge Kind

We willen bekendheid geven aan het belang van muziekeducatie voor het jonge kind (0-6 jaar)
en ouders en kinderen kennis laten maken met muziek.

Hallo, hallo hallo, ik ben Petra Frijling

Iedere Muziek op Schoot®les geven peuters bij het 'hallo-liedje' aan de allerliefste handpop een handje en vertellen hun naam. In deze rubriek komt nu de Muziek op Schootdocent zélf aan het woord: zo leren we allemaal heel veel Muziek op Schootdocenten kennen! Regelmatig komt er op onze website van Muziek met het Jonge Kind een interview met een van de vele Muziek op Schoot docenten die actief zijn in Nederland (en België). Daarna zal zij het ritmestokje overnemen en de volgende docent interviewen. 
Deze keer een interview met Petra Frijling.

Je bent pianodocent, waarom ben je Muziek op Schoot erbij gaan doen?
Op het moment is het binnen het muziekonderwijs best handig, wanneer je meer kan dan alleen pianoles geven. Op mijn werk bij de SKVR in Rotterdam, kreeg ik een bijscholing in het lesgeven aan kinderen in het basisonderwijs. Mijn voorkeur had ook toen al het jonge kind en zo kwam ik bij de kleuters terecht. Wat heerlijk die blije, enthousiaste en open kinderen. Daar werd mijn liefde voor lesgeven aan jonge kinderen gewekt. Mijn nicht startte niet lang daarna de opleiding docent Muziek op Schoot en uit interesse ben ik toen ook begonnen. Een goede keus en ik ben blij dat ik dit gedaan heb; een hele nieuwe wereld, een brede basis voor al het verdere muziek onderwijs. 

Geef je ook pianoles aan jonge kinderen?
Ik geef jonge kinderen pianoles, maar gelukkig niet de Muziek op Schoot leeftijd! Nadat door de bijscholing mijn enthousiasme voor de kleuters gewekt werd, heb ik bij de SKVR een pianocursus voor kleuters ontwikkeld. Maar instrumentaal les aan kleuters geven is een vak op zich, daar kwam ik toen wel achter. Gelukkig startte begin dit jaar aan het Haags Conservatorium een cursus “Auditief Instrumentaal Onderwijs aan het Jonge Kind”. Deze cursus heeft mij veel praktisch materiaal en inzicht in het jonge kind gegeven. Zeer leerzaam en inspirerend.

Hoe was je zelf als peuter? Was je een puberpeuter of verdween je achter moeders rokken?
Echt herinneren doe ik me dat niet, maar ik geloof dat ik een vrij verlegen kind was, ben ik eigenlijk nog steeds een beetje ;-)

Lijkt je handpop op jou?
De kinderen vinden Snuffie heel erg lief en knuffelen graag met hem. In dat opzicht lijk ik misschien op hem, want de kinderen geven mij bij het afscheid ook regelmatig een knuffel.

Wat is je favoriete muziek en gebruik je die ook in je les?
Van klassieke muziek gaat mijn hart sneller kloppen. Ik gebruik dit soms in de les om sfeer te maken of om een muzikale activiteit te begeleiden. Verder gebruik ik allerlei muziek die voor de kinderen aansprekend is. 

Welke instrumenten gebruik je?
Zelf start ik mijn les altijd op de blokfluit; ik speel het lied “Kloppe, kloppe, klop” van G.v.d. Braak, wat we daarna zingen om vervolgens te kijken of Snuffie in zijn huis zit. De kinderen luisteren altijd heel geboeid, een heel mooi start moment. Verder begeleid ik de liedjes op de gitaar of op de piano afhankelijk van de activiteit. De kinderen mogen zelf ook op de piano “regendruppels” maken of op de kindergitaar mee begeleiden.

Kun je een mooi moment beschrijven uit je lessen?
In één van mijn eerste cursussen kwam er een jongetje van net 2 met zijn moeder binnen. Hij was enorm onder de indruk van al het nieuwe. Hij wilde niet in de kring en uitsluitend dicht bij de deur zitten. Hij bleef daar een paar lessen zitten, maar je zag zijn interesse wel toenemen en hij schoof steeds dichterbij. Zijn eerste actieve deelname was in les 5, toen kwam hij Snuffie een afscheidsknuffel geven. Vanaf dat moment was het ijs gebroken en deed hij vol enthousiasme mee. Echt geweldig om te zien!

Wat doe je het liefst als je niet met muziek bezig bent? Heerlijk buiten lopen met mijn hond en genieten van de natuur. Dit is ook wel vaak het moment waarop ideeën voor de lessen ontstaan, juist als je je ontspant komt de inspiratie.

Wie ga je hierna interviewen en waarom?
Annemarie Rijkée is de nicht waarover ik het eerder had. Zij heeft mij op de opleiding gewezen en daar ben ik haar dankbaar voor. Zij heeft vast veel leuks te vertellen!

Dank je wel Petra voor het beantwoorden van deze vragen.