Muziek met het Jonge Kind Muziek met het Jonge Kind

Muziek met het Jonge Kind

We willen bekendheid geven aan het belang van muziekeducatie voor het jonge kind (0-6 jaar)
en ouders en kinderen kennis laten maken met muziek.

Hallo, hallo hallo, ik ben Lianne Vreugdenhil

Iedere Muziek op Schoot®les geven peuters bij het 'hallo-liedje' aan de allerliefste handpop een handje en vertellen hun naam. In deze rubriek komt nu de Muziek op Schootdocent zélf aan het woord: zo leren we allemaal heel veel Muziek op Schootdocenten kennen! Regelmatig komt er op onze website van Muziek met het Jonge Kind een interview met een van de vele Muziek op Schoot docenten die actief zijn in Nederland (en België). Daarna zal zij het ritmestokje overnemen en de volgende docent interviewen. 
Deze keer een interview met Lianne Vreugdenhil.

Deed je ook als kind al veel aan muziek?
Ja, ik begon met 7 jaar op blokfluit en vanaf 9 jaar ben ik klarinet gaan spelen in één van de twee plaatselijke harmonieverenigingen. Op een zeker moment had ik 3 keer per week orkest; 2 keer jeugdorkest en het ‘grote orkest’, waar ik al snel in mocht. Daarnaast had ik klarinetles van een docent die later mijn collega werd en kinderkoor. Ik heb altijd geblazen en gezongen.

Hoe kwam je erbij om de docentenopleiding Muziek op Schoot te gaan doen en Muziek op Schootlessen te gaan geven?
Eigenlijk omdat het in het muziekonderwijs niet zo goed gaat en het aantal leerlingen op blaasinstrumenten al lang daalt. Een jaar of 7 terug ging ik, ook om die reden, kijken wat ik nog meer met mijn diploma’s zou kunnen doen en ben toen in de kinderopvang bij mij in de wijk gaan werken als invalkracht bij de naschoolse opvang. Ik werd vaak bij de kleuters ingedeeld en dat vond ik zo leuk. Die ervaring met jonge kinderen en het willen uitbreiden van mijn mogelijkheden in de muziek brachten me bij Muziek op Schoot.

Heb je kinderen en heb je daarmee een Muziek op Schootcursus gedaan?
Ik heb twee zonen van 23 en 20. Ik heb met hen geen Muziek op Schoot gedaan, maar muzikaal zijn ze goed terecht gekomen. Ze zitten samen al een paar jaar in een band. De oudste als gitarist, hij speelt ook saxofoon en de jongste is drummer. Leuk om te zien dat ze er zoveel in kwijt kunnen qua energie en creativiteit.
Ik weet eigenlijk niet eens meer of ik veel met ze gezongen heb, wel verzon ik altijd liedjes en rapjes, waarvan er één nog wel eens klinkt.

Welke materialen en/of muziekinstrumenten vind je fijn om in je lessen te gebruiken?
Ik vind de klankstaven heel fijn. Meestal doe ik dan iets met een pentatonisch liedje. Er ontstaat dan zo’n mooie sfeer.

Wat is het leukste, meest ontroerende, vreemdste, ... wat je ooit in je lessen hebt meegemaakt?
Wat ik vaak doe als alle kinderen eitjes of stokjes hebben, dat ik dan de bongo’s in het midden zet en ze dan één voor één laten trommelen, terwijl ik op klarinet meespeel. Heel mooi om te zien hoe elk kind dat helemaal op zijn/haar eigen manier doet. De een trommelt er meteen flink op los, de ander is een paar minuten bezig zich te installeren, weer een ander doet het heel voorzichtig. Wat ik dan altijd zo leuk vind is dat ze mij dan aankijken voor we beginnen en ook horen dat het weer stopt, we maken dan echt samen muziek.

Wat doe je het liefst in je vrije tijd en heb je daar nog iets aan bij de Muziek op Schootlessen die je geeft?
Ik wandel graag in de natuur op zoek naar vogels. Er is wel een link, mijn beide handpoppen zijn vogels. Ook houd ik erg van knutselen met vilt en heb ik pas een eekhoorn gemaakt die erg in de smaak valt bij de herfstliedjes.

Als je geen muziekdocent was geworden, wat zou je dan het liefst hebben gedaan?
Misschien iets met taal. Er is me ooit geadviseerd Nederlands te gaan studeren, maar toen zag ik daar niets in. Of iets met natuur, boswachter lijkt me nu wel wat, maar vroeger is dat nooit bij me opgekomen.

Wie of wat is je belangrijkste inspiratiebron?
Ik denk dat de muziek zelf toch mijn grootste inspiratiebron is. Ik kan daar erg door geraakt worden en dat geef ik graag door. Praktisch vind ik het heerlijk om op internet o.a. de Facebookgroep van de Muziek op Schootdocenten te struinen naar liedjes en ideeën voor mijn lessen.

Heb je nog leuke muzikale plannen voor de toekomst?
Voor de nabije toekomst heb ik het nu druk met organisatorische zaken, zoals een website maken: www.muziekopschootschoonhoven.nl en zorgen dat Muziek op Schoot en mijn lessen in Schoonhoven nog meer bekendheid gaan krijgen.

Wie ga jij hierna interviewen en waarom?
Petra Frijling. We werken allebei al jaren bij de SKVR-muziekschool in Rotterdam, maar kennen elkaar pas sinds we allebei bezig zijn met muziek op schoot. Wij geven daar nu allebei naast ons eigen instrument ook Muziek op Schootlessen.

Dank je wel Lianne, voor het beantwoorden van deze vragen.