Muziek met het Jonge Kind Muziek met het Jonge Kind

Muziek met het Jonge Kind

We willen bekendheid geven aan het belang van muziekeducatie voor het jonge kind (0-6 jaar)
en ouders en kinderen kennis laten maken met muziek.

Hallo hallo hallo, ik ben Judith Sijp

Iedere Muziek op Schoot®les geven peuters bij het 'hallo-liedje' aan de allerliefste handpop een handje en vertellen hun naam. In deze rubriek komt nu de Muziek op Schootdocent zélf aan het woord: zo leren we allemaal heel veel Muziek op Schootdocenten kennen! Regelmatig komt er op onze website van Muziek met het Jonge Kind een interview met een van de vele Muziek op Schoot docenten die actief zijn in Nederland (en België). Daarna zal zij het ritmestokje overnemen en de volgende docent interviewen. 
Deze keer een interview met Judith Sijp

Waarom ben je Muziek op Schootlessen gaan geven?
Hoewel ik de lessen Muziek op Schoot inmiddels de allerleukste lessen om te geven vind, had mijn keuze om de docentenopleiding te gaan doen ook zeker een zakelijke/praktische reden. Ik had al een muzieklespraktijk in Amsterdam, ‘De Muziekzolder’ voor kinderen vanaf 6 jaar en ouder, maar ik wilde ook onder schooltijd les kunnen geven en dan het liefste aan kinderen. Ik ben ontzettend blij dat ik het gedaan heb, want ik beleef er enorm veel plezier aan!

Doe je er ook nog andere werkzaamheden naast?
Ja, ik geef ook muzieklessen aan kleuters en oudere kinderen. Dit zijn allemaal muzieklessen in de muzieklespraktijk boven mijn huis, ‘De Muziekzolder’. Voor de kinderen vanaf 6 jaar organiseer ik verschillende muziekprojecten, zoals een minimusical en een cursus om je eigen lied te schrijven en op te nemen.
Vanaf volgend seizoen geef ik ook een ochtend Muziek op Schootlessen bij Muziekschool Diemen.
Daarnaast werk ik nog drie dagen per week op een impresariaat voor cabaretiers.

Vertel eens iets over een mooi moment uit een les of cursus.
Ik heb een meisje van drie jaar in de les dat iedere week loepzuiver en uit zichzelf het afscheidsliedje ‘Dag oma’ meezingt met de pling-plong. Ze weet nu inmiddels ook dat ze pas na het voorspel moet inzetten. Afgelopen zaterdag resulteerde dat in een prachtige solo!
En natuurlijk is ook het vertrouwen dat bij de kinderen groeit ontroerend, waardoor ze steeds dichterbij je komen, tot een kusje of knuffel als afscheid aan toe.

Wat vindt jouw dochter ervan dat je Muziek op Schootlessen geeft?
Omdat mijn praktijk aan huis is (ik heb boven mijn huis een grote zolderstudio in een appartementencomplex, die via een eigen opgang te bereiken is ), maakt mijn dochter veel mee van de lessen. De Muziekzolder ben ik voor haar gestart toen ze zes jaar was, omdat ze op haar basisschool zo weinig met muziek deden. Daardoor heeft ze er dus zelf ook drie jaar les gehad. 

Ze is heel muzikaal (speelt cello en zingt graag) en kent inmiddels alle liedjes. Soms pakt ze iets van haar speelgoed en geeft ze me tips wat ik er in mijn lessen mee zou kunnen doen. Zo kreeg ik een hele grote knuffelkrokodil van haar, langer dan een meter, die ik inmiddels graag gebruik bij het liedje ‘De krokodil’.
Ze helpt me trouwens ook vaak met het open doen van de deur voor mijn leerlingen en denkt mee over ‘de toekomst’ van De Muziekzolder. Ze stelt dan grootse plannen voor!

Wil je iets kwijt over beeldende kunst, het leven, het geloof, de liefde, en de relatie daarmee met muziek?
Een breed interpreteerbare vraag! Laat ik het mooiste woord eruit pikken: de liefde. Dat muziek heel erg verbindend kan werken zie je in de Muziek op Schootlessen bij uitstek. Muziek heeft een heel eigen kracht en brengt harten in beweging. Ik geef bovendien met heel veel liefde les en geniet ervan als (groot-)ouder en kind dierbare momenten beleven in mijn lessen. Dat geeft veel voldoening.

Is er iets uit de opleiding dat heel veel indruk op je heeft gemaakt?
Ja, dat zijn absoluut de demonstratielessen Muziek op Schoot van Antonet van den Bomen. Ik was direct gefascineerd door de manier waarop zij met de kinderen contact kan maken en dat heeft me enorm geïnspireerd voor mijn eigen lessen.

Wie ga jij hierna interviewen en waarom?
Ik ga Djoeke Wisman interviewen. Al tijdens de opleiding klikte het erg goed tussen ons en zij is een heel bevlogen en leergierige collega!

Heb je een website?
www.demuziekzolder.nl

Dankjewel Judith voor het fijne gesprek en de mooie antwoorden op de vragen.