Muziek met het Jonge Kind Muziek met het Jonge Kind

Muziek met het Jonge Kind

We willen bekendheid geven aan het belang van muziekeducatie voor het jonge kind (0-6 jaar)
en ouders en kinderen kennis laten maken met muziek.

Hallo hallo hallo, ik ben Judith Geevers

Iedere Muziek op Schoot®les geven peuters bij het 'hallo-liedje' aan de allerliefste handpop een handje en vertellen hun naam. In deze rubriek komt nu de Muziek op Schootdocent zélf aan het woord: zo leren we allemaal heel veel Muziek op Schootdocenten kennen! Regelmatig komt er op onze website van Muziek met het Jonge Kind een interview met een van de vele Muziek op Schoot docenten die actief zijn in Nederland (en België). Daarna zal zij het ritmestokje overnemen en de volgende docent interviewen. 
Deze keer een interview met Judith Geevers 

Hoelang geef je al Muziek op Schootlessen?
In oktober 2016 ben ik begonnen, dus nu ruim 1,5 jaar, nog niet zo lang.

Waarom ben je Muziek op Schoot lessen gaan geven?
Ik gaf al les aan kinderen vanaf 4 jaar, maar ik merkte dat mijn zoontje van 2 jaar zo blij en onbevangen op muziek reageerde, dat ik met deze doelgroep meer wilde gaan doen. Ook had ik er al wel eerder erover gelezen, vandaar dat ik de keuze heb gemaakt om de opleiding te gaan doen.
Als je de opleiding begint is het best wel een investering en een risico. Achteraf vind ik het misschien wel leuker dan ik had gedacht, ik ben echt heel blij met de Muziek op Schoot community!

Doe je er ook nog andere werkzaamheden naast?
Ik ben fluitdocent bij de harmonievereniging in Barendrecht en ik sta 2 dagen in de week voor de klas in Rotterdam-Zuid (SKVR). Ook uitvoerend ben ik nog actief en speel ik regelmatig concerten.

Heb je met je kinderen een MoS-cursus gedaan?
Dat is er om verschillende redenen nog niet van gekomen (verhuizingen, komst van de tweede…) Ergens in het komende jaar wil ik met de jongste wel graag naar een cursus, omdat ik het hem heel erg gun, een stukje quality time als jongste. Daarnaast is het natuurlijk ook leuk om collega’s aan het werk te zien.

Wat is het meest bijzondere moment wat je ooit in je lessen hebt meegemaakt?
Toen ik net begon, merkte ik hoe magisch het voor kinderen is, als er live muziek gemaakt wordt. M’n dwarsfluit zet ik ook bijna elke les wel in. Je hebt dan meteen de aandacht van de hele groep!
Wat ook erg mooi is om te zien, is hoe kindjes die in het begin heel erg verlegen zijn, na een les of 3 helemaal opbloeien. Zo fijn dat ouders dan wel de tijd nemen hiervoor. Dat maakt wel indruk op mij.

Als je jouw lessen vergelijkt met een diner, wat zou dan je lekkerste voorgerecht, hoofdgerecht en toetje zijn?
Mijn voorgerecht is een cultuurliedje, omdat ik het heel fijn vind dat mensen aan het begin van de les herkenning ervaren. Op deze manier krijg je een groep meteen aan het zingen!
Als toetje gebruik ik bijna elke week wel de plingplong. Kinderen kijken hier echt naar uit: welk liedje is er nu in het speeldoosje. Een fijn rustmomentje aan het eind van de les, voor we afsluiten.
Als hoofdgerecht doe ik graag een wat langer liedje met beweging, dit kan iets zijn met klinkend of niet-klinkend materiaal, maar wel een wat grotere activiteit in de les, die langer duurt. En natuurlijk zit er nog van alles tussen! Zo zijn wandelliedjes bij dreumesen een grote hit.

Ik ga op vakantie en ik neem mee …
Ik neem bijna altijd wel een boekje mee om iets op te schrijven. Het geeft me rust om dingen op te kunnen schrijven die in me opkomen. Dit kan een dagboekje zijn of nieuwe plannen voor de komende periode. Ik heb ook weleens muziekboeken meegenomen om alvast een kader te vormen voor een volgende cursus. Als ik geen druk ervaar, kan ik hier rustig de tijd voor nemen.
M’n instrument neem ik juist niet mee op vakantie. Sinds ik van m’n hobby m’n werk gemaakt heb, doe ik dat niet meer ;)

Lijkt je handpop op jou?
M’n handpop is een aap, die heb ik niet uitgekozen als verlengstuk van mezelf. De kinderen zijn er helemaal weg van, dus het is wel een goede keuze geweest, maar zelf heb ik er niet zoveel mee. M’n aap heet overigens Maxi, naar mijn zoon Max.

Wat vinden je eigen kinderen ervan dat je Muziek op Schootlessen geeft?
Als ik op zaterdagochtend met een hoop spullen vertrek naar de lessen, wil Max (net 4 jaar) ook wel graag mee! Cas is nog te klein om er iets van te vinden. Ik oefen ook wel veel met Max en hij vindt de liedjes altijd erg leuk.

Wie ga jij hierna interviewen en waarom?
Ik ga m’n naamgenootje Judith Sijp interviewen. We deden tegelijk de opleiding en ik vind haar een erg inspirerend persoon en een lieve collega!

Heb je een website?
www.muzikindjes.nl

Bedankt Judith voor het beantwoorden van de vragen!