Muziek met het Jonge Kind Muziek met het Jonge Kind

Muziek met het Jonge Kind

We willen bekendheid geven aan het belang van muziekeducatie voor het jonge kind (0-6 jaar)
en ouders en kinderen kennis laten maken met muziek.

Hallo, hallo hallo, ik ben Elisabeth Smulders

Iedere Muziek op Schoot®les geven peuters bij het 'hallo-liedje' aan de allerliefste handpop een handje en vertellen hun naam. In deze rubriek komt nu de Muziek op Schootdocent zélf aan het woord: zo leren we allemaal heel veel Muziek op Schootdocenten kennen! Regelmatig komt er op onze website van Muziek met het Jonge Kind een interview met een van de vele Muziek op Schoot docenten die actief zijn in Nederland (en België). Daarna zal zij het ritmestokje overnemen en de volgende docent interviewen. 
Deze keer een interview met Elisabeth Smulders.

Wat is je muzikale achtergrond en waarom ben je de post-HBO opleiding Docent Muziek op Schoot gaan doen?
Mijn kinderen werden groter en ik las hen voor uit allerlei boeken. Maar prentenboeken hoefden ze niet meer en die vond ik zo leuk! Daarom ben ik als vrijwilliger gaan voorlezen bij de bieb. Omdat ik vroeger ook de Docent Muziek-opleiding had gedaan en nog steeds veel zing en speel, lag de combinatie voorlezen-muziek voor de hand. Bovendien kwam ik als redacteur bij De Pyramide collega’s tegen die Muziek op Schoot gaven. Ideaal voor mij!

Doe je er ook nog andere werkzaamheden naast?
Behalve het werk als (inmiddels) eindredacteur bij De Pyramide schrijf ik ook teksten en doe ik redactiewerk voor andere opdrachtgevers. En ik geef af en toe workshops aan kleuters of aan koren – dat laatste is een oude liefde; ik heb jarenlang verschillende koren gedirigeerd.

Hoe vul jij je ideale werkdag in?
Hoe ik m’n ideale werkdag invul? Ohhh, dat vind ik moeilijk! Ik geloof dat ik het liefst de ene dag schrijf-/redactiewerk doe om de andere dag dan les te geven. Het is allebei zo leuk! Maar wel met een bak koffie ’s-ochtends.

Heb je kinderen en heb je daarmee een Muziek op Schootcursus gedaan?
Met onze dochter (nu 15) hebben we een Muziek op Schootcursus gedaan. Helaas is het er met de zoons (bijna 13 en 10) niet meer van gekomen.

Wat vinden je kinderen ervan dat je Muziek op Schootlessen geeft?
Ze vinden het nu wel erg leuk dat ik dit werk doe, ‘Ging je les goed?’ vragen ze dan als ik thuis kom. Al vermanen ze me wel eens als ik weer eens een muziekdoosje of ander spul koop: ‘Mama, heb je nou al wéér iets gekocht!?’ En ik mag niet de hele dag door de liedjes van de lessen zingen. ‘Wil je alsjeblieft stoppen met zingen mama!?’

Kun je vertellen over een grappig, ontroerend of bijzonder moment uit je lessen?
Vorig jaar had ik een hoogsensitief kind in de cursus. Zij huilde de eerste les heel veel vanwege alle prikkels, ze kon die allemaal niet verwerken en schrok overal van. Haar oma zette door en geleidelijk aan begon ze mee te doen, eerst via de knuffel die ze meenam. Altijd heel ernstig, heel serieus. Tot zo ongeveer in les 9 denk ik. Toen lachte ze voor het eerst spontaan bij een activiteit. Ontroerend gewoon, ook voor haar oma.

Welk(e) instrument(en) bespeel je?
Van alles een klein beetje: viool, contrabas, gitaar, piano. Vroeger heb ik ook nog hobo gespeeld en ik probeer het oude trompetje van m’n jongste zoon ook wel eens uit.

Welk instrument zou je graag nog eens leren bespelen?
Ik zou als ik tijd en geld had ook nog wel eens hoorn willen leren spelen.

Heb je een website?
www.fantastiek.nl en www.goeiezinnen.nl. De ene voor alles met muziek, de andere voor tekst/redactie.

Wie ga jij hierna interviewen?
Lianne Vreugdenhil.

Dank je wel, Elisabeth, voor het beantwoorden van deze vragen.