Muziek met het Jonge Kind Muziek met het Jonge Kind

Muziek met het Jonge Kind

We willen bekendheid geven aan het belang van muziekeducatie voor het jonge kind (0-6 jaar)
en ouders en kinderen kennis laten maken met muziek.

Hallo, hallo hallo, ik ben Charlotte Thissen

Iedere Muziek op Schoot®les geven peuters bij het 'hallo-liedje' aan de allerliefste handpop een handje en vertellen hun naam. In deze rubriek komt nu de Muziek op Schootdocent zélf aan het woord: zo leren we allemaal heel veel Muziek op Schootdocenten kennen! Regelmatig komt er op onze website van Muziek met het Jonge Kind een interview met een van de vele Muziek op Schoot docenten die actief zijn in Nederland (en België). Daarna zal zij het ritmestokje overnemen en de volgende docent interviewen. 
Deze keer een interview met Charlotte Thissen.

Waarom ben je Muziek op Schoot lessen gaan geven?
Door Muziekschool SCHUNCK* in Heerlen werd ik gevraagd om de les ‘Voetjes van de vloer’ te vervangen voor een periode van 6 maanden. Deze les is bedoeld voor kinderen tussen de 1,5 en 4 jaar met een ouder/begeleider. Ik had al langer de droom om met deze doelgroep te werken, maar het idee dat er volwassenen bij zaten hield mij altijd tegen. Ik besloot de uitdaging aan te gaan en de lessen bevielen mij zo goed, dat ik deze graag wilde voortzetten met eigen groepen. Wel merkte ik dat ik de benodigde competenties miste en daarom heb ik mij toen ingeschreven voor de docentenopleiding Muziek op Schoot.

Hoelang geef je al Muziek op Schoot lessen?
In 2014 ben ik gestart met het vervangen van Muziek op Schoot lessen. Gedurende de docentenopleiding Muziek op Schoot (2015-2016) ben ik op zoek gegaan naar een geschikte locatie en gestart met mijn eigen lessen.

Doe je er ook nog andere werkzaamheden naast?
Naast het geven van Muziek op Schoot lessen geef ik privé lessen gitaar, piano, keyboard, blokfluit en zang. Ook werk ik als freelance muziekdocente in het basisonderwijs. Daarnaast zing ik geregeld in verzorgingstehuizen, bij mensen met dementie. In mijn vrije tijd ben ik zangeres en gitariste in de bands ‘Reincarnatus’ en ‘Live Edition’.

Heb je een website?
Ja, www.charlottethissenmuziekeducatie.com. Op deze website staat beschreven welke muzieklessen ik allemaal geef en houd ik iedereen op de hoogte van de laatste nieuwtjes! Daarnaast heb ik ook een Facebookpagina, waar ik regelmatig foto’s en filmpjes op plaats: www.facebook.nl/charlottethissenmuziekeducatie.

Wat is het meest bijzondere wat je in je lessen hebt meegemaakt?
Ik vind het ontzettend bijzonder om te zien hoe de kinderen alles in zich opnemen! Ik kreeg eens een filmpje doorgestuurd van een moeder, waarin haar zoontje thuis het begroetingslied uitvoerde met zijn jongere broertje. Elk detail zat erin verwerkt! Hij speelde juf Charlotte na (inclusief luchtgitaar), zong het lied en vroeg zijn kleinere broertje om diens naam. Hij vroeg zijn broertje daarna of hij ook naar voren wilde komen om vlinder Lotje een kusje te geven. Zo leuk!!! Ook heb ik eens een groepje gehad waarin twee kinderen zó dol waren op Lotje, dat ze zelf ook een Lotje wilden hebben. Tijdens de lessen die volgden namen ze hun eigen Lotje mee!

Als je jouw lessen vergelijkt met een diner, wat zou dan je lekkerste voorgerecht, hoofdgerecht en toetje zijn?
Als voorgerecht ga ik absoluut voor een schootspel! Deze herfst kies ik voor het bekende ‘Op een grote paddenstoel’. Dit lied is bij iedereen bekend en wordt meestal uit volle borst meegezongen. Daarbij kunnen de kinderen nog even lekker veilig op de schoot van mama of papa zitten.
Als hoofdgerecht ga ik, met uitzicht op de herfst, voor ‘Ik ben een heel klein muisje’. Dit is elk jaar weer een grote hit in alle groepen! Je kunt met deze activiteit zoveel variëren en het verstoppen van de muisjes is altijd zo vertederend om te zien!
Als toetje kies ik voor een volksdans. Aan het eind van de les is iedereen lekker los en dan is het extra gezellig om met een dans af te sluiten! Mijn favoriete volksdans is de Tarantella (Danskriebel 3 op de cd Peuters dansen! deel 1). We staan met z’n allen in een grote kring, hand in hand. Op het A-gedeelte loopt de kring rechtsom; bij de herhaling draaien we en lopen we linksom. Op het B-gedeelte lopen we met z’n allen naar het midden van de kring en weer terug; dit wordt nog eens herhaald. Op het C-gedeelte doen we een beweging naar wens: met de benen schoppen of ronddraaien. Ook in de babygroepen voer ik deze dans uit! De ouders dragen de kinderen dan op de arm. (Zie de foto)

Welk(e) instrument(en) bespeel je?
Van kleins af aan ben ik al bezig met muziek. Zo ben ik gestart met zingen in kinderkoor de Hulsbesjes. Mijn allereerste muziekinstrument werd de blokfluit. Na deze muzikale basis mocht ik een vervolginstrument kiezen en dat werd de saxofoon. Toen bleek dat ik toch wel muzikaal talent had, ging ik mij ook interesseren in andere instrumenten. Dat resulteerde in keyboardles en gitaarles. Tijdens de opleiding Docent Muziek aan het Conservatorium in Maastricht heb ik naast de drie hoofdinstrumenten (gitaar, piano en zang) ook les gehad in drums en basgitaar. Op dit moment volg ik zangles en heb ik nog allerlei instrumenten aangeschaft voor de Muziek op Schoot lessen, zoals een ukelele en een melodica.

Welk instrument zou je graag nog eens leren bespelen?
O, dat is niet op één hand te tellen! Ik zou ontzettend graag harp willen leren spelen, dit lijkt me zo’n mooi instrument om in te zetten tijdens de Muziek op Schoot lessen! Ditzelfde geldt voor de viool. Ik heb ooit in een opwelling een viool aangeschaft, maar dit bleek lastiger dan gedacht!

Lijkt je handpop op jou?
Vlinders zijn, in tegenstelling tot veel andere insecten, heel geliefd bij de mensen vanwege hun prachtige kleuren en lieflijke gedrag. Van ouders krijg ik vaak te horen dat ik een hele lieve uitstraling heb en dat de kinderen zich snel op hun gemak voelen bij mij. In dat opzicht lijk ik dus wel op mijn handpop Lotje!

Wie ga jij hierna interviewen en waarom?
Elisabeth Smulders, zij heeft samen met mij de docentenopleiding Muziek op Schoot gevolgd. Naast Muziek op Schoot docente is zij redactrice bij o.a. Gehrels Muziekeducatie, schrijfster, voorlezer én moeder van drie kinderen. Ik bewonder haar leergierigheid en ben benieuwd hoe ze dit alles combineert!

Hartelijk dank Charlotte, voor het beantwoorden van deze vragen.