Muziek met het Jonge Kind Muziek met het Jonge Kind

Muziek met het Jonge Kind

We willen bekendheid geven aan het belang van muziekeducatie voor het jonge kind (0-6 jaar)
en ouders en kinderen kennis laten maken met muziek.

Hallo, hallo hallo, ik ben Ans Hofer

Iedere Muziek op Schoot®les geven peuters bij het 'hallo-liedje' aan de allerliefste handpop een handje en vertellen hun naam. In deze rubriek komt nu de Muziek op Schootdocent zélf aan het woord: zo leren we allemaal heel veel Muziek op Schootdocenten kennen! Regelmatig komt er op onze website van Muziek met het Jonge Kind een interview met een van de vele Muziek op Schoot docenten die actief zijn in Nederland (en België). Daarna zal zij het ritmestokje overnemen en de volgende docent interviewen. 
Deze keer een interview met Ans Hofer

Hoelang geef je al Muziek op Schootlessen?
Vanaf juni 2012 ben ik actief als Muziek op Schootdocent. Eerst via Kunstencentrum Jerusalem in Venray en vanaf januari 2013 als zzp-er met Ansjepansje muziek: www.ansjepansje.nl. Komend seizoen vier ik mijn eerste lustrum met Ansjepansje muziek, dus inmiddels geef ik 5 jaar Muziek op Schoot.

Waarom ben je Muziek op Schoot lessen gaan geven?
Voor die tijd was ik groepsleerkracht op de zml-school (zeer moeilijk lerenden) Talita Koemi in Nijmegen. In de klas zong ik veel met en voor de kinderen. De zml-kleuters functioneren op dreumes/peuterniveau en genoten er van als ik viool of gitaar speelde. Maar na 25 jaar Speciaal Onderwijs ben ik me gaan omscholen tot Muziek op Schootdocent en na coaching door het IMK (Instituut Midden en Klein bedrijf) gestart met een eigen bedrijf: Ansjepansje muziek, muziekeducatie voor jonge kinderen.

Doe je er ook nog andere werkzaamheden naast?
Mijn werkweek bestaat voornamelijk uit Muziek op Schoot, daarnaast geef ik kleutermuziekcursussen “Spelen met muziek” en word ik ingehuurd door ‘De Lindenberg’, Huis voor de Kunsten in Nijmegen, voor het geven van CMK, cultuur met kwaliteit, muzieklessen op basisscholen. Op school heb ik altijd parttime gewerkt, onze kinderen woonden nog thuis. Nu heb ik een fulltime werkweek.

Heb je kinderen/kleinkinderen en heb je daarmee een Muziek op Schootcursus gedaan? Hoe was dat voor jou?
Wij hebben 3 dochters; een één-eiige tweeling van 28 jaar en een van 22 jaar. Jammer genoeg heb ik nooit een Muziek op Schootcursus met hen gedaan. Wel zong ik heel veel met ze, achter de piano, op de fiets, in de auto, op het kinderkoor (waar ik dirigent van ben). Ook ben ik altijd met ze naar muziekles geweest en heb ik vele uurtjes met ze gestudeerd (viool/cello/piano). Ik vond het fijn en leuk om op die manier met mijn kinderen bezig te zijn. Al spelenderwijs ze te leren doorzetten en samen te genieten van het muziek maken.

Zong je als kind zelf veel?
Ja, ik zong als kind veel. Ik had ook een zingende moeder, die met mij achter de piano kroop om veel te zingen. Nog steeds zing ik veel en mijn man grapt weleens: “Noem een onderwerp en ze weet een liedje”.

Heb je een eigen praktijk of werk je voornamelijk in kinderdagverblijven?
Vanuit Ansjepansje muziek heb ik drie ochtenden per week acht soms negen Muziek op Schootgroepen in verschillende wijkcentra in Nijmegen. Daarnaast kom ik op één kinderdagverblijf, Coccinelle = lieveheersbeestje in het Frans, in Nijmegen elke maand in elke groep. Op andere kinderdagverblijven kom ik incidenteel voor een workshop.

Zijn er veel Muziek op Schootgroepen bij jou in de buurt?
In Nijmegen werken nog twee Muziek op Schootcollega’s. Op ‘De Lindenberg’ is dat Antonet van den Bomen en in Nijmegen-Lent is Petra Limon actief.

Kan je iets vertellen over een bijzonder moment in één van je lessen?
Laatst heb ik een 1/16-viooltje gekocht bij de vioolbouwer om voor en na de les de oudste peuters te laten voelen en ervaren hoe het is om een viool vast te houden. Eén jongetje, nog geen 3, observeert me altijd in opperste concentratie als ik viool speel. Toen hij dat kleine viooltje vast had, deed hij dat heel serieus en vol aandacht. Dat was een heel bijzonder moment. Het zijn de zaadjes die je strooit waar wie weet een violist in de dop uit voortkomt. Het blijft trouwens elke keer weer prachtig om te zien hoe baby’s, dreumesen en peuters gefascineerd luisteren en kijken als ik viool speel.

Welk instrument(en) bespeel je zelf in je lessen?
Vorig jaar ben ik begonnen met accordeonles. Leuk en goed om weer eens iets heel nieuws te leren. De accordeon neem ik af en toe ook mee naar de Muziek op Schoot. Vooral jongetjes, ja leuk al die knopjes en hoe werkt het, zijn er verrukt van. Daarnaast speel ik 2 ukeleles, één in D en één in C gestemd, gitaar en in elke les viool.

Zou je graag nog een ander instrument leren spelen?
Graag zou ik blokfluit willen leren spelen. Ooit op de P.A., pedagogische academie, heb ik 3 noten gespeeld en ben toen gauw overgestapt naar piano en viool om mezelf liedjes aan te leren. Komende tijd gewoon maar eens de blokfluit en de boekjes tevoorschijn halen.

Wie ga jij hierna interviewen en waarom?
Nienke Wieringa. Nienke heeft een paar geleden bij mij gehospiteerd tijdens haar Muziek op Schootdocentenopleiding. En hoewel ze bijna een generatie jonger is dan ik, voelde ik heel veel levenswijsheid bij haar, naast al haar creatieve ideeën. Ik geloof dat je in dit vak die levenswijsheid hard nodig hebt, om kinderen en ouders op hun gemak te stellen, mee te laten doen, zich te uiten en daardoor voluit te genieten.

Hartelijk dank Ans voor het beantwoorden van deze vragen.