Muziek met het Jonge Kind Muziek met het Jonge Kind

Muziek met het Jonge Kind

We willen bekendheid geven aan het belang van muziekeducatie voor het jonge kind (0-6 jaar)
en ouders en kinderen kennis laten maken met muziek.

Hallo hallo hallo, ik ben Annet KleinJan

Iedere Muziek op Schoot®les geven peuters bij het 'hallo-liedje' aan de allerliefste handpop een handje en vertellen hun naam. In deze rubriek komt nu de Muziek op Schootdocent zélf aan het woord: zo leren we allemaal heel veel Muziek op Schootdocenten kennen! Regelmatig komt er op onze website van Muziek met het Jonge Kind een interview met een van de vele Muziek op Schoot docenten die actief zijn in Nederland (en België). Daarna zal zij het ritmestokje overnemen en de volgende docent interviewen. 
Deze keer een interview met Annet KleinJan

Ben je zelf op jonge leeftijd met muziek in aanraking gekomen?
Zeker! Mijn vader, broers en zussen speelden allemaal bij de plaatselijke Harmonie en als 10-jarige ben ik daar ook ingelijfd, op klarinet. Later ben ik naar het conservatorium gegaan. Een prachtige tijd. Daarna jarenlang als klarinetdocente en als uitvoerend musicus werkzaam geweest, zowel solistisch als in kamermuziekensembles.

Waarom ben je Muziek op Schoot lessen gaan geven?
Ik was net verhuisd uit het oosten van het land naar Dordrecht, inmiddels met man en 3 kleine kinderen, toen ik mijn vriendin ontmoette die in Engeland met haar peuterzoontje “music class” had gevolgd. Ze wilde dit ook met haar 2e zoontje doen bij mij. Ze zei: “Dat kun je toch wel, waarom doe je dat niet?” Ik antwoordde dat ik daar nog nooit van gehoord had, maar mijn interesse was gewekt. Ik ben meteen gaan informeren en kwam zo op de docentenopleiding Muziek op Schoot in Utrecht terecht waar ik mijn diploma in 2007 heb gehaald en sindsdien met veel plezier als docente werkzaam ben bij diverse kinderdagverblijven en muziekscholen in Noord-Brabant en Zuid-Holland. Eén van mijn eerste MoS cursisten heeft inmiddels als tiener alweer 4 jaar klarinetles bij mij, bijzonder toch?

Doe je er ook nog andere werkzaamheden naast?
Ik geef ook nog klarinetles in mijn eigen lespraktijk aan huis en bij Muziekvereniging Crescendo Sliedrecht. Als muziekbegeleider bezoek ik maandelijks een aantal vestigingen van Partou om pedagogische medewerkers te coachen in hun muziekactiviteiten met de kinderen. Het mooie hiervan vind ik dat je heel goed kunt observeren, ook weer heel leerzaam voor mijn eigen praktijk. Verder ben ik éen dag in de week mantelzorger voor mijn demente moeder en op woensdagavond vind je me als klarinettiste in het Symfonieorkest van Dordrecht.

Heb je met je eigen kinderen een cursus Muziek op Schoot gedaan?
Helaas wist ik toen van het bestaan nog niet af, er waren toen ook nog niet zoveel cursussen als nu, maar hopelijk krijg ik ooit een 2e kans met mijn kleinkinderen, daar verheug ik me nu al op!

Vertel iets over een mooi moment uit een les.
Gisteren nog, op het kinderdagverblijf: een jongetje van 3 die als eerste in de kring komt (de rest is nog op toilet), me verwachtingsvol aankijkt en enthousiast uitroept: ik heb pipi gedaan en ben hélemaal klaar om te zingen en vervolgens als bewijs het éne na het ander liedje ten beste geeft.
Een ander mooi moment was een Indiase moeder met haar dochter. Zij bespeelde de Indiase sitar en ik vroeg haar of ze die een keer mee wilde nemen. Wat een bijzonder moment toen zij “In de maneschijn” speelde op dat prachtige en exotische instrument.
Verder geniet ik heel erg van de magische momenten als ik, na een drukke of heel beweeglijke activiteit op mijn blokfluit of klarinet speel en alles in éen keer stilvalt. Die momenten van verwondering en aandacht, zo mooi!

Wat vind je het meest bijzondere van de MoS lessen?
Het samen muziek beleven als sociale activiteit, als onderdeel van de dagelijkse routine en ingebed in de seizoenen. Zo mooi om een rijke omgeving te creëren waarin de kinderen op ontdekkingstocht kunnen gaan.

Welke instrumenten gebruik je veel in de les?
De ukelele, blokfluit en mijn klarinet natuurlijk. Daarnaast gebruik ik ook heel graag de klankstaven, ik heb ergens gelezen dat de klank van klankstaven een massage voor de spieren is. Heel lichamelijk dus, ik vind dat ook een mooi beeld.

Ik ga op vakantie en neem mee.
In ieder geval niet de klok, horloge of wekker, want op vakantie heb ik graag de tijd! Wat dan wel? Op dit moment zou ik kiezen voor mijn felgekleurde bolletjes wol, waarmee ik afgelopen winter voor mijn moeder iets leuks gehaakt heb. Ik werd er zelf ook vrolijk van en het maakt, net als yoga, mijn hoofd “vrij”. Ook ben ik bezig met het haken van speelse en kleurrijke inktvisjes, eerst natuurlijk voor mijn eigen MoS kindjes en daarna ga ik door voor het Octo Project. Dat is een vrijwilligersorganisatie die gehaakte inktvisjes voor vroeggeboren baby’s verzamelt en distribueert naar ziekenhuizen: www.kleine-inktvisjes.eu
Natuurlijk gaan er ook altijd cd’s mee om heerlijk naar muziek te luisteren.

Als je geen Muziekdocent was geworden wat was je dan geworden?
Misschien wel tolk of vertaler. Naast me bezig houden met muziek speel ik ook graag met taal, met name de Franse taal vind ik boeiend en ook heel mooi klinken, dat komt dan misschien vooral weer door de chansons van Jacques Brel, ha.

Wie ga je hierna interviewen en waarom?
Ik wil het stokje graag doorgeven aan Tatiana van der Heijde, mijn enthousiaste, actieve en sportieve collega die mij sinds vorig jaar opgevolgd is als docente aan de Nieuwe Veste in Breda.

Bedankt Annet voor je antwoorden.